Apeldoorn, 2 februari 2022

De Nationale Ombudsman wordt door veel mensen ervaren als laatste strohalm in een situatie waarin de burger dreigt te verstrikken in een web van regels enz. die hun doel voorbij schieten of waarvan de gevolgen erger zijn dan de kwaal.

We kijken waarschijnlijk allemaal met ongeloof naar de ‘toeslagenaffaire’. Een dergelijk drama is in de maak wat betreft het uitblijven van de vegoeding van afbouwmedicatie.

De tienduizenden mensen die in Nederland hun psychoactieve medicatie op een veilige manier willen stoppen, kunnen niet rekenen op de steun van de overheid en haar instanties als het Zorginstituut. Erger nog; zij worden tegengewerkt en gedwarsboomd. Met als finale domper; ook de Ombudsman voelt zich niet geroepen op te komen voor hun belangen.

Want  voor weilig afbouwen is een belangrijk deel van de patienten aangewezen op de wetenschappelijk bewezen effectieve medicatie in taperingstrips, die alleen door DSW  worden vergoed.

Behalve verzekerden van DSW moeten zij zelf hun verantwoorde afbouwtraject bekostigen. Dat is voor veel mensen niet haalbaar. Afbouwmedicatie in taperingstrips kosten 80-100 euro per maand en het is van tevoren moeilijk/niet in te schatten hoe lang het afbouwtraject gaat duren.

De groep patienten die geen vergoeding van taperingstrips krijgt en merkt hoe zij in de kou blijven staan, mede door toedoen van een tegenwerkende overheid, verdienen de steun van de Ombudsman dubbel en dwars.

Ze komen bedrogen uit. De Ombudsman laat na het Zorginstituut te manen zijn werk te doen in het belang van deze patienten.

‘Niet meer dan nodig en niet minder dan noodzakelijk’  is een slogan die het Zorginstituut gebruikt. Als je die naast het afbouwen van medicatie legt zie je dat er iets goed mis is bij de invulling met betrekking tot vergoeding van afbouwmedicatie.

Want hele volkstammen moeten doorgaan met hun antidepressiva omdat ze het afbouwen niet kunnen betalen. Ze zijn veroordeeld tot ‘meer dan nodig’ . Stappen ze bij gebrek aan afbouwmedicatie direct naar 0 mg, dan krijgen ze klachten door ‘minder dan noodzakelijk‘.

Teken onze petitie voor Vergoeding Afbouwmedicatie Nu!

Pauline Dinkelberg. voorzitter