Informatie voor patiënten
Antidepressiva, slaap-en kalmeringsmiddelen, sterke pijnstillers en anti-epileptica, zijn medicijnen waar je meestal niet in een keer mee kunt stoppen. Veel mensen doen dit (zoals in de bijsluiter beschreven staat) stapsgewijs. Dit kan goed gaan, maar voor een deel van de mensen zijn de stappen te groot. Zij krijgen klachten tijdens het afbouwen, die we onttrekkingsverschijnselen noemen.

Meestal is dit te voorkomen of te verminderen door de stappen kleiner te maken met behulp van op maat gemaakte afbouwmedicatie. Deze bevatten lagere doseringen van het medicijn, waardoor het afbouwen geleidelijker gedaan kan worden.

Wilt u medicatie stoppen of verminderen en hebt u al eerder klachten gekregen bij het afbouwen?
Of bent u bezig met afbouwen en krijgt u klachten?

Dan kunt u het volgende doen:

1. Maak een afspraak met uw behandelaar ( bijvoorbeeld uw huisarts of psychiater). In het geval van de huisarts: maak als het kan een zogenaamde dubbele afspraak, 20 i.p.v. 10 minuten.
  2. In deze lijst vindt u alle medicatie waar afbouwmedicatie voor bestaat. Kijk of uw medicatie voorkomt in de lijst met beschikbare afbouwmedicatie.                         Let op: aan deze lijst kunnen steeds meer medicijnen worden toegevoegd. Kijk op www.taperingstrip.nl  en/of stuur een e-mail naar info@verenigingafbouwmedicatie.nl als (ook daar) uw middel er niet bij staat; veelal is het al beschikbaar.
  3. Zo nee: bespreek dan met uw behandelaar wat uw mogelijkheden zijn. Bij sommige medicijnen kan overgestapt worden naar een middel wat wel in lagere doseringen of afbouwmedicatie wordt gemaakt.
  4. Kijk op www.medicijnkosten.nl of er geregistreerde lagere doseringen bestaan voor uw medicijn
  5. Bent u niet verzekerd bij DSW en heeft u de financiele middelen niet voor taperingstrips? Wij denken graag met u mee/helpen met zoeken naar alternatieven.
  6. Zo ja: Ga na of uw zorgverzekeraar de afbouwmedicatie vergoedt. Op www.regenboogapotheek.nl onder het kopje ‘zorgverzekeraars’ staat een overzicht. Belangrijk: maak kopieën van hetgeen u naar de zorgverzekeraar stuurt en vraag om een schriftelijke bevestiging.
  7. Problemen met vergoeding? Wij helpen met uw bezwaar afwijzing en klacht bij SKGZ  enz.
  8. Bent u niet verzekerd bij DSW en heeft u de financiele middelen niet voor taperingstrips? Wij denken graag met u mee/helpen met zoeken naar alternatieven.
  9. Bespreek met uw behandelaar welke eerste strip geschikt lijkt voor u. Veel artsen zijn blij met het advies wat aan te vragen is via pag. 3  van de bestelset op www.taperingstrip.nl  Belangrijk is om afspraken te maken over regelmatige consulten, om u te kunnen begeleiden.
  10. Bespreek ook wat te doen bij optreden van klachten, bijvoorbeeld de mogelijkheid telefonisch te overleggen om het schema aan te passen.
  11. De behandelaar kan de bestelformulieren vinden op www.taperingstrip.nl
  12. Op de site staat de informatie voor het bestellen enz. De medicatie wordt overal in Nederland (en de rest van de wereld) bezorgd via de post.
  13. Overweeg het lidmaatschap (eenmalig 10 euro) van de Vereniging Afbouwmedicatie; zo blijft u op de hoogte van onder meer de vergoedingskwestie.Vragen stellen en door ons gesteund worden tijdens het afbouwen is beschikbaar voor iedereen; lid of geen lid. Ook voor uw naaste of uw zorgverlener!
  14. Houdt u ons ook scherp? Meld fouten in onze informatie en geef ons door als u denkt anderen met een tip te kunnen helpen! Over afbouwen moeten we nog veel leren!
  15. Het boek ‘Minder Slikken’ is gratis beschikbaar voor uw zorgverlener en voor uzelf à 10 euro (i.p.v. 19,95) Mail ons voor meer informatie via info@verenigingafbouwmedicatie.nl
  16. Veel afbouw-informatie is te vinden via de menubalk van www.vergoedingafbouwmedicatienu.nl
  17. Een overzicht van afbouwmogelijkheden vindt u hier

ALERT:

Lees onze informatie over lopende onderzoeken naar afbouwen: OPERA (mislukt), TEMPO, enz.

1. Er is een wet ‘mensgebonden onderzoek’ ; we keken naar de van toepassing zijnde artikelen (hierin wordt nog de naam TAPER-AD gebruikt wat later TEMPO werd).
  2. Er is een aantal lagere doseringen op de markt, die niet allemaal getest zijn en/of niet vervaardigd uit goedgekeurde grondstoffen (maar uit ‘gestampte’ pillen) Vraag uw apotheker om de ‘vrijgifte-documenten’.