Apeldoorn, 28 april 2023

De Vereniging Afbouwmedicatie vindt veilig afbouwen belangrijk en we steunen goed onderzoek.

(Dat betekent dat we het TEMPO-onderzoek en de pilot van CZ  niet steunen! Vragen hierover zijn uiteraard welkom)

Laatste nieuws: het is de vraag of de onderzoeksmedicatie al geleverd is. Beide onderzoekers hullen zich in stilzwijgen!

Reden om alle onderzoeken van dit moment voor u op een rijtje te zetten.

1. TEMPO
  2. OPERA
  3. Pilot CZ-Transvaal Apotheek
  4. Onderzoek Afbouwpoli GGZ HNH

Vragen over deelname, wat te doen als u ‘uitvalt’ enz. zijn welkom via info@verenigingafbouwmedicatie.nl

Eerste, tweede, derde, vierde onderzoek waarin de effectiviteit van taperingstrips werd aangetoond.

Onze kracht: elke dag bereikbaar en binnen 24 uur antwoord!

Wat betreft TEMPO hebben wij alvast een aantal vragen geformuleerd over belangrijke zaken waar u zelf niet zo gauw aan zult denken.

In dit onderzoek worden twee afbouwmethodes voor venlafaxine en paroxetine met elkaar vergeleken, die onnodige risico’s voor, soms ernstige, onttrekkingsklachten opleveren. Deze zijn vermijdbaar; want er zijn allang betere methodes. Dat maakt dat dit onderzoek als onethisch bestempeld kan worden.

De patiënteninformatie lijkt niet duidelijk genoeg en roept ook weer vragen op.

Bijvoorbeeld over mogelijke schade aan nakomelingen; dit wordt niet gedekt door de verzekeraar. Belangrijk om te weten voor (aanstaande) zwangeren.

Omdat het belangrijk is dat niet alleen de deelnemers voldoende weten over dit onderzoek, hebben we huisartsen en apothekers een brief gestuurd.

Mogelijk ook interessant voor u;

Pauline Dinkelberg, voorzitter VA