Apeldoorn, 6 september 2024

(Brief genoemd op Linkedin)

We weten niet hoe de cijfers van 2023 eruit zullen zien, maar die van het jaar 2022 tonen aan dat het probleem van opioiden-gebruik in Nederland nog verre van opgelost zijn.

Dure werkgroepen werden opgericht met de kennelijk loze belofte van ‘taskforce’, want de cijfers stijgen weer.

Aandoenlijk is wel dat als makkelijk bereikbaar doel wordt genoemd: ‘Amerikaanse toestanden voorkomen’.

Helaas zijn alle toestanden die lang niet Amerikaans te noemen zijn nog steeds heel zorgelijk!

De groep van chronisch gebruikers blijft al jaren stabiel op ong. 100.000.

In 2021 en 2022 kregen volgens SFK (Stichting Farmaceutische Kengetallen) zo’n 50.000 mensen het langwerkende oxycodon en zagen 10.000 van hen de kans om daar binnen 4 maanden mee te stoppen.

Behoorlijk veel werk aan de winkel!

Wat zo veel makkelijker zou worden als (huis)artsen gewoon afbouwmedicatie zouden kunnen voorschrijven aan iedereen die dat nodig heeft in de wetenschap dat het vergoed wordt door zorgverzekeraars.

Die er nu nog de voorkeur aan lijken te geven iedereen die niet uitkomt met 5 mg oxycodon (i.p.v. 0,25 mg) als minimale afbouwstap naar de verslavingszorg te sturen.

Wij zijn blij met intiatieven zoals de pilot tegen opiatenverslaving van het Diakonessenhuis in Utrecht.

We stuurden een brief om dat te laten weten en een paar opmerkingen/vragen te stellen.

Weet dat u ook terecht kunt bij de Stichting Opiaten Afbouwen

Vrijblijvend en gratis advies nodig over uw afbouwtraject? Vraag het aan via dit formulier (handtekening arts niet nodig).

(Doe er zo nodig een briefje bij met uw eerdere afbouwpogingen. U mag te allen tijde ons vragen om hulp via info@verenigingafbouwmedicatie.nl, ook als u taperingstrips niet kunt betalen)

Pauline Dinkelberg, voorzitter VA