We meldden u al eerder, dat u uw zorgverzekering kan opzeggen t/m 31/12/19 en dat u tot 31/1/20 de tijd heeft een nieuwe zorgverzekering af te sluiten.

Inmiddels is bekend geworden dat DSW het vergoedingenbeleid van 2019 t.a.v. afbouwmedicatie voortzet in 2020. Dat wil zeggen; de eerste 2 strips worden vergoed, daarna na gemotiveerde aanvraag voor verlenging van arts.

Met betrekking tot de vergoedingen van VGZ na het vonnis van 19/12 jl., even alles op een rijtje:

1. VGZ is verplicht tot het vergoeden van afbouwmedicatie van SSRI’s en SNRI’s. Dit zijn: Venlafaxine (Efexor), Paroxetine (Seroxat), Citalopram (Celexa,Cipramil), Escitalopram (Lexapro), Sertraline (Zoloft), Fluoxetine(Prozac), Fluvoxamine (Fevarin), Doxepine (Sinequan), Duloxetine (Symbalta), Trazodon (zie www.farmaceutischkompas.nl)
  2. Overstappen op een vloeibare variant is niet langer verplicht. (i.v.m. kans op doseerfouten)
  3. Uw behandelaar krijgt van ons een brief met informatie
  4. Er is een brief in de maak over hoe te handelen bij problemen over bijv. de vergoeding. Die wordt opgenomen in de set formulieren op www.taperingstrip.nl. Vraag uw arts hierom of zoek het zelf op de website. Zolang deze nog niet beschikbaar is, kunt u het beste contact met ons opnemen via info@verenigingafbouwmedicatie.nl
  5. Wij gaan uiteraard ons best doen voor vergoeding van andere antidepressiva en psychofarmaca.Ook hopen we zo snel mogelijk goed nieuws te kunnen brengen over vergoeding door andere zorgverzekeraars.
  6. DSW en ENO vergoeden reeds afbouwmedicatie

Vragen zijn welkom via info@verenigingafbouwmedicatie.nl

Alle leden en lezers; een heel goede jaarwisseling en alle goeds voor 2020! Wij danken u voor uw steun in 2019 en hopen ook in het nieuwe jaar stappen te kunnen zetten voor meer bekendheid over afbouwen en afbouwmedicatie, en voor de vergoeding daarvan.

Met vriendelijke groet,

Pauline Dinkelberg, voorzitter.