Apeldoorn, 6 november 2020

Het is toch bij de wilde spinnen af hoe zorgverzekeraars omgaan met soms levensbedreigende problemen. Hoe ze patiënten aan hun lot overlaten.

Antidepressiva hebben bijwerkingen, die niet allemaal even ernstig zijn gelukkig. Sommige mensen ervaren klachten waarvan de behandelaar zegt;  ‘U moet stoppen met deze medicatie’.

Het is bijvoorbeeld bekend dat antidepressiva veranderingen in het ECG (hartfilmpje) kunnen geven. U kunt dit lezen in de bijsluiters en op www.farmacotherapeutischkompas.nl   Bijvoorbeeld: Vaak (1-10%): abnormaal ECG, verlengd QT of QRS-complex, AV-blok, bundeltakblok.

Zoals iemand die zich bij ons gemeld heeft met een zodanig hoge hartslag (tachycardie) dat de psychiater haar heeft geadviseerd haar antidepressivum af te gaan afbouwen.

Nu heeft zij dat al een paar keer geprobeerd zonder succes, omdat er onttrekkingsverschijnselen optraden. De behandelaar heeft taperingstrips met afbouwmedicatie voorgeschreven om het afbouwen geleidelijk te kunnen doen.

Deze behandelaar heeft dit keurig onderbouwd in de aanvraag, maar daar trekt VGZ zich niets van aan!  Mevrouw krijgt een nog hogere hartslag, want ze wordt naar haar eigen apotheker gestuurd. Een nutteloze en in dit geval ook een schadelijke exercitie, want het leidt tot onnodige delay van de noodzakelijke behandeling.

De eigen apotheker zal haar niet kunnen helpen; hij kan het zelf niet maken en als het al te bestellen is, moet hij het grotendeels uit eigen zak betalen. (Wij deden hier onlangs onderzoek naar; slechts 2 van de 2000 apothekers gaf aan de medicatie te kunnen leveren).

Wat nu als deze mevrouw de geschikte afbouwmedicatie niet kan betalen?  Ze door moet gaan met het medicijn waarvan haar arts vindt dat het gevaarlijk is?

We hopen dat (de beoordelend arts bij)VGZ op tijd inziet dat zij deze mevrouw gewoon moeten helpen.

We houden u op de hoogte!

Pauline Dinkelberg

Reacties (1)

Hoi Pauline,
Wat een stelletje !!!
Ik zou zeggen breng het meer onder de aandacht bij de media bijv Zembla.
Wellicht kan Jim van Os ook hier mee naar buiten treden hij zegt er wel veel over op psychose net maar dat kom niet ver genoeg naar buiten.