Markelo, 8 augustus 2021

Over een maand hopen we berichten zoals onderstaand onder ‘nieuws’ o.i.d. op onze vernieuwde website te plaatsen.

Nu doen we ‘t nog even zo:

Op de website van Mad in America staat een interessant artikel over de toenemende vraag naar ‘medicatievrije behandeling’.

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer mensen aangeven bijv.  aan hun problemen te willen werken en niet meer door pillen als een zombie rond te lopen.

Een groot deel van de pillen wordt waarschijnlijk voorgeschreven in de wachttijd voor GGZ. Velen ervaren dan dat wanneer ze eindelijk aan de beurt zijn, het gevoel van urgentie verdwenen is. Vervolgens merken ze dat ze in de ‘medicatie-val’ zijn gelopen, omdat de medicatie niet of met heel veel moeite te stoppen is. (Hoezo heet het boek van psychiater Vinkers over antidepressiva ‘Even slikken’?)

In Noorwegen is dus al een medicatievrije kliniek. Dat geeft hoop voor de toekomst, omdat er zo meer keuze komt voor patienten.

Waarschijnlijk is medicatie soms zinnig, maar niet langer dan nodig/wenselijk. En voor dat laatste zetten wij ons in.