Apeldoorn, 30 augustus 2021

Bij veel mensen die nog nooit met afbouwproblemen te maken hadden, was de uitzending van Zembla van 15 april jl. een soort schokkende eye-opener. Voor degenen die aan den lijve hebben ondervonden hoe moeilijk stoppen met de pillen kan zijn, voelde het als een erkenning.

De uitzending wordt herhaald op donderdag 2 september a.s. om 9.30 uur op NPO 2.

Inmiddels bijna 5 maanden verder zijn we nog steeds blij met de bijval van de psychiaters bij monde van de voorzitter van beroepsvereniging NVvP in deze uitzending!

Alleen…..waar blijft nou die vergoeding?  Wanneer hoeven behandelaren en patienten zich eindelijk niet meer te bekommeren over de financiele kant van medisch noodzakelijke afbouwmedicatie?

Houdt de stroom verhalen op waarin patienten vertellen hoe moeizaam het afbouwen ging en gaat omdat ze taperingstrips niet kunnen betalen? Waardoor ze vaak schade oplopen door noodgedwongen te snelle afbouw? Waarvan niemand weet of en wanneer die klachten overgaan?

Taperingstrips alleen zijn niet zaligmakend; het is belangrijk dat patient en arts regelmatig contact hebben om te zien of het voorgenomen schema voldoet. M.a.w. te allen tijde moet er een aanpassing gedaan kunnen worden. Bijvoorbeeld als er toch klachten optreden. Stug doorgaan met het schema lijkt stoer, maar is niet verstandig! Meestal wordt er na overleg besloten de dosering een tijdje te handhaven (‘stabiliseren’) en pas (langzamer) door te gaan met afbouwen als de klachten zijn verdwenen.

Vragen zijn welkom via info@verenigingafbouwmedicatie.nl  en worden meestal dezelfde dag beantwoord.

U kunt uw vragen ook stellen aan het eSpreekuur van www.psychosenet.nl      Daar vindt u ook een grote hoeveelheid eerdere vragen.