Apeldoorn. 1 november 2021

Vorige maand kondigden we een nieuwe actie aan; zoek de fouten in uw afwijzingsbrief van de zorgverzekeraar en maak kans op een bos bloemen.

We hebben vandaag de winnaar van de maand oktober blij gemaakt met een prachtig herfstboeket.

Desondanks een schrale troost voor deze mevrouw; ze moet haar afbouwmedicatie zelf bekostigen na drie mislukte pogingen te stoppen met paroxetine. Telkens ging het fout bij de laatste milligrammen.  Haar arts schreef een onderbouwde aanvraag voor taperingstrips waarmee de dosis met 0,1 mg verlaagd kan worden. De arts bij CZ vond  kennelijk dat dit voorschrift van zijn collega (de huisarts van mevrouw) niet aan de richtlijnen voldoet, want hij oordeelde dat de taperingstrips niet vergoed zullen worden.

‘Onbegrijpelijk’ volgens mevrouw, ‘mijn eigen huisarts kent mij toch het beste?’

Precies; deze huisarts heeft exact opgevolgd wat een richtlijn zoals het Multidisciplinair Document ‘Afbouwen SSRI’s & SNRI’s’ beoogt; in shared decision beslissen welke afbouwmedicatie op-maat nodig is!

In de afwijzingsbrief is niet te lezen hoe de arts van CZ de individuele indicatie voor taperingstrips heeft beoordeeld. En dat is nog maar een van de fouten die mevrouw ontdekte.