Apeldoorn, 28 maart 2022

We stuurden een brief aan huisartsenorganisaties en de Vereniging voor Psychiatrie (NVvP).

We beginnen maar met het belangrijkste; waar zou u op kunnen letten als u overweegt mee te doen aan de pilot van CZ i.s.m. Transvaalapotheek te Den Haag.

1. Wat houdt de pilot in: afbouwen van de antidepressiva uit het Multidisciplinair Document (MD)in de stappen en tijdsduur van tabel 3 op pag. 6 Bijv.: venlafaxine 37,5 mg in één week naar 20 mg  en zo verder in  6  stappen naar 0 mg
  2. U mag over het hele traject 8-10 weken doen, met eventueel een verlenging van 4 weken
  3. Lukt het niet in deze periode? Dan gaat u retour huisarts.
  4. Speciale lagere doseringen (bijv. taperingstrips) worden daarna niet vergoed.

Waar op letten?

1. Bij wie kan ik direct terecht als ik klachten krijg?
  2. Wie past mijn schema aan; apotheker of huisarts/psychiater?
  3. Word ik daarna extra gecontroleerd en door wie?
  4. Hoe lang duurt het voor ik de beschikking krijg over de aangepaste medicatie?
  5. 7 stappen in max. 14 weken is een gemiddelde van 2 weken per stap; mag een stap max. 2 weken duren of is daarin te varieren?
  6. Stel ik kan ook na verlenging de volgende afbouwstap niet zetten omdat ik klachten heb; betekent dat einde pilot?
  7. Stel ik blijf op 5 mg ‘hangen’ en kan geen taperingstrips betalen; moet ik dan de rest van m’n leven 37,5 mg blijven slikken (meer dan 7x te veel)?
  8. Is er een mogelijkheid om een stapje hoger te gaan bij klachten om het onderscheid te maken tussen terugval en onttrekking? (pag. 4 MD)
  9. Hoe vaak mag ik meedoen aan deze pilot?
  10. Wordt er altijd uitgegaan van de laagst gebruikelijke dosering, bijv. 37,5 mg venlafaxine? Of is het ook mogelijk om na korrels tellen alleen voor het laatste stuk mee te doen? Bijv. vanaf 10 mg?
  11. Is dan de max. tijd ook 14 weken?

Meer informatie:

De pilot voldoet niet aan de criteria van rationele farmacotherapie: er is geen wetenschappelijk bewijs van effectiviteit en of het goedkoper is dan taperingstrips is een onbeantwoorde vraag (d.w.z.; we kregen geen antwoord op deze vraag aan de apotheker)

Bij onttrekkingsklachten is het belangrijk om niet door te gaan met afbouwen. Deze worden daardoor alleen maar erger. Beter is het om een aantal weken op de dosering te blijven staan waarbij u nog geen klachten had en daarna in een langzamer tempo verder te gaan met afbouwen.

Kalmerings-slaapmedicatie (benzo’s: ‘pammetjes’) gaan gebruiken om klachten te dempen is kortdurend soms nodig. Echter, u verliest hiermee het zicht op de onttrekking/aanpassing van uw lichaam, terwijl u die graadmeter nodig hebt om te zien of het afbouwtempo voor u goed uitpakt. Gebruikt u ze, per ongeluk, langdurig dan moet u die medicatie ook weer afbouwen.

Om het schema z.s.m. aan te kunnen passen is het noodzakelijk dat u dezelfde dag met de apotheker of voorschrijver kunt overleggen, waarna de aangepaste medicatie z.s.m. in uw bezit komt/u advies krijgt hoe met uw voorraad de tussentijd door te komen

Niemand kan voorspellen hoe lang een afbouwtraject duurt. Het is dus onzin om een schema voor langere tijd af te spreken en daarvan niet of beperkt te mogen afwijken

De pilot van CZ is niet conform het Multidisciplinair Document. Tabel 3 is een voorbeeldtabel. Tussendoseringen moeten mogelijk zijn en stappen duren zo lang als nodig.

Uw vragen zijn welkom via info@verenigingafbouwmedicatie.nl  Iedereen, ongeacht welke afbouwmethode u volgt, is welkom!                                           Vermoedt u schade te hebben opgelopen?

Mail dan naar afbouwschadeclaim@gmail.com   Dit is het e-mailadres van de Stichting i.o. Afbouwschadeclaim