Informatie voor patiënten
Antidepressiva, slaap-en kalmeringsmiddelen, antipsychotica, sterke pijnstillers en anti-epileptica en het anti-histaminicum promethazine zijn medicijnen waar je meestal niet in een keer mee kunt stoppen. Veel mensen doen dit (zoals in de bijsluiter beschreven staat) stapsgewijs. Dit kan goed gaan, maar voor een deel van de mensen zijn de stappen te groot. Zij krijgen klachten tijdens het afbouwen, die we onttrekkingsverschijnselen noemen.

Meestal is dit te voorkomen of te verminderen door de stappen kleiner te maken met behulp van op maat gemaakte afbouwmedicatie. Deze bevatten lagere doseringen van het medicijn, waardoor het afbouwen geleidelijker gedaan kan worden.

Wilt u medicatie stoppen of verminderen en hebt u al eerder klachten gekregen bij het afbouwen?
Of bent u bezig met afbouwen en krijgt u klachten?

Dan kunt u het volgende doen:

Voorbereiding:

1. Als u al een mislukte afbouwpoging hebt gedaan of een andere reden hebt om langzaam af te bouwen en u wilt bewezen effectieve afbouwmedicatie inzetten; vul dan het adviesformulier van de Regenboog Apotheek in. Let op: deze afbouwmedicatie-op-maat wordt alleen door DSW vergoed (ENO alleen 7 antidepressiva)
  2. U kunt dit formulier zelf invullen (handtekening arts niet nodig) of samen met uw arts. U neemt het advies vervolgens mee naar de arts.
  3. Maak een afspraak met uw behandelaar ( bijvoorbeeld uw huisarts of psychiater). In het geval van de huisarts: maak als het kan een zogenaamde dubbele afspraak, 20 i.p.v. 10 minuten.
  4. In deze lijst vindt u alle medicatie waar afbouwmedicatie voor bestaat. Kijk of uw medicatie voorkomt in de lijst met beschikbare afbouwmedicatie.  Let op: aan deze lijst kunnen steeds meer medicijnen worden toegevoegd. Kijk op www.taperingstrip.nl  en/of stuur een e-mail naar info@verenigingafbouwmedicatie.nl als (ook daar) uw middel er niet bij staat; veelal is het al beschikbaar.
  5. Wat is het verschil tussen afbouwmedicatie in taperingstrips en andere, lagere doseringen?  In taperingstrips zitten heel kleine doseringen die alleen door de Regenboog Apotheek gemaakt worden. Bijv. 0,1 mg paroxetine i.p.v. een halve tablet van 1 mg (0,5 mg) bij andere apotheken. Daarmee is hyperbole afbouw mogelijk; hoe lager, hoe trager, met aan het eind steeds kleinere dosisreducties. Dit is bepalend voor het succes van taperingstrips.
  6. Bent u niet verzekerd bij DSW en heeft u de financiele middelen niet voor taperingstrips? Wij denken graag met u mee/helpen met zoeken naar alternatieven.                          Mail naar info@verenigingafbouwmedicatie.nl
  7. Kijk op www.medicijnkosten.nl of er geregistreerde lagere doseringen bestaan voor uw medicijn. Let op: klopt niet altijd. Soms voorwaarden aan verbonden, zoals ‘tabel 3’.
  8. Problemen met vergoeding? Wij helpen u graag met vragen herbeoordeling etc.
  9. Let op: SKGZ wijst alles af t.n.t. Hun advies vragen betekent dat u niet meer naar de rechter kunt stappen
  10. Bent u niet verzekerd bij DSW en heeft u de financiele middelen niet voor taperingstrips? Wij denken graag met u mee/helpen met zoeken naar alternatieven.

Tijdens afbouwen

1. Zelfmonitoring is belangrijk! Zo maakt u het verloop inzichtelijk en overzichtelijk voor uzelf en uw arts.
  2. Bespreek met uw wat te doen bij optreden van klachten, bijvoorbeeld de mogelijkheid telefonisch te overleggen om het schema aan te passen
  3. Twijfelt u en/of uw arts of u een ‘terugval’ hebt? (Wat een zeldzaamheid is)  Dit artikel gaat over het maken van het onderscheid (wat niet altijd makkelijk is).
  4. Doorgaan met afbouwen bij klachten is geen goed idee! Stoer doorbijten kan resulteren in langdurige klachten.
  5. Ook bij taperingstrips geldt; tijdig aanpassen blijft noodzakelijk!
  6. U kunt te allen tijde bij ons terecht in geval van klachten e.d.; elke dag binnen 24 uur antwoord. info@verenigingafbouwmedicatie.nl
  7. Krijgt u klachten ná het afbouwen? Mail ons voor informatie over de mogelijkheden. info@verenigingafbouwmedicatie.nl    Loop vooral niet door in de hoop dat het wel weer overgaat.
  8. Overweeg het lidmaatschap (eenmalig 10 euro) van de Vereniging Afbouwmedicatie; zo blijft u op de hoogte van onder meer de vergoedingskwestie.Vragen stellen en door ons gesteund worden tijdens het afbouwen is beschikbaar voor iedereen; lid of geen lid. Ook voor uw naaste of uw zorgverlener!

Meer informatie, onderzoeken etc.

1. Houdt u ons ook scherp? Meld fouten in onze informatie en geef ons door als u denkt anderen met een tip te kunnen helpen! Over afbouwen moeten we nog veel leren!
  2. Het boek ‘Minder Slikken’ is gratis beschikbaar voor uw zorgverlener en voor uzelf à 10 euro (i.p.v. 19,95) Mail ons voor meer informatie via info@verenigingafbouwmedicatie.nl (We verzenden ook naar België)
  3. Recent is verschenen: Maudsley Deprescribing Guidelines. Een aanrader voor uw zorgverlener en als u zelf uw afbouwmedicatie wilt maken.(ook als e-book)
  4. Veel afbouw-informatie is te vinden via de menubalk van www.vergoedingafbouwmedicatienu.nl
  5. Vind hier de lagere doseringen van benzodiazepines en Z-drugs (zoplicon en zolpidem)
  6. Vier onderzoeken die bewijzen dat afbouwmedicatie-op-maat effectief is
  7. Overzichtelijk artikel hierover
  8. Wereldwijd is er steeds meer informatie over veilig afbouwen; zoveel dat u mogelijk door de bomen het bos niet meer ziet.    Suggesties: youtube-filmpjes van Mark Horowitz, Joseph Doerring (ook TaperClinic), Anders Sorensen (zie ook: artikel met antwoorden op veelgestelde vragen)
  9. Zeer informatieve, Nederlandstalige website; Mad in the Netherlands
  10. Een vraag over medicatie, afbouwen etc.? Kijk op Psychosenet  (niet alleen voor antipsychotica!) en/of stel zelf anoniem uw vraag!
  11. Er zijn vele facebookgroepen; bijv. Safe Tapering
  12. Voor mensen die van hun opioiden (tramadol,oxycodon, fentanyl enz.) af willen is er Stichting Opiaten Afbouwen
  13. Ook veel fora; bijv. www.survivingantidepressants.org, www.benzobuddies.org
  14. Veel info over benzo’s: www.benzocoalition.com

ALERT:

Lees onze informatie over lopende onderzoeken naar afbouwen: OPERA (mislukt), TEMPO, enz.

1. Er is een wet ‘mensgebonden onderzoek’ ; we keken naar de van toepassing zijnde artikelen (hierin wordt nog de naam TAPER-AD gebruikt wat later TEMPO werd).
  2. Er is een aantal lagere doseringen op de markt, die niet allemaal getest zijn en/of niet vervaardigd uit goedgekeurde grondstoffen (maar uit ‘gestampte’ pillen) Vraag uw apotheker om de ‘vrijgifte-documenten’.