Geachte minister,

In de Volkskrant dd. 2 september 2019 lees ik uw uitspraak ‘We zijn er beslist nog niet’, naar aanleiding van het iets verminderde oxycodongebruik.

De Vereniging Afbouwmedicatie deelt die mening; we worden dagelijks geconfronteerd met patiënten die grote moeite hebben het gebruik van oxycodon te staken.

Natuurlijk moet er veel gedaan worden om de ‘instroom’ van nieuwe gebruikers te voorkomen (minder prescripties, minder tabletten uitreiken, meer monitoring), maar om het gebruik van de inmiddels verslaafde patiënten te verminderen, zijn andere maatregelen nodig.

U zegt via de krant ook: ‘Ik laat niet toe dat er mensen overlijden door deze middelen’. Ferme taal, maar…..

De kans op een overdosis wordt groter naarmate patiënten langer oxycodon blijven slikken, bijvoorbeeld omdat ze de dosering moeten verhogen voor een zelfde effect.

En hoe zit het met het sterftecijfer van bejaarden die door oxycodon ten val komen en overlijden aan peri- en post-operatieve complicaties van een heupoperatie?

Om van psychofarmaca en opioïden af te komen, is het belangrijk de beschikking te hebben over lagere dan de geregistreerde doseringen; zg. afbouwmedicatie.

Patiënten wachten nog steeds op de vergoeding van deze medicatie en dat is immoreel.

Momenteel begeleiden wij een 90-jarige patiënte die zich gedwongen ziet de oxycodon te blijven gebruiken, omdat zij de afbouwmedicatie niet kan betalen.

Zij is ziek van de bijwerkingen. Hoe gaat u haar overlijden voorkomen?

We zien uw antwoord op deze vraag gaarne tegemoet

U kunt de brief in PDF formaat hier downloaden.

Reacties (1)

Uitstekende stap van jullie, jullie vereniging, Psychosenet met o.a. Jim.
Ben leergierig naar het effect, en resultaat.
Jim, wil je me op de hoogte houden over wat deze brief met alles erop en eraan en erbij teweeg gaat brengen ?
Wat heeft de open brief aan de NVvP van ruim 3 weken geleden inmiddels opgeleverd ?