Apeldoorn, 27 mei 2020

We hebben al eerder bericht over de gang van zaken bij het Zorginstituut. Bottomline; we hebben niet kunnen merken dat dit instituut bijdraagt aan ‘zinnige zorg’ als het gaat om de al jaren voortslepende problematiek van mensen die voor het verantwoord afbouwen van psychofarmaca, aangewezen zijn op afbouwmedicatie.

In een recente brief is onder meer te lezen:

‘………….. dat het gebruikelijk is dat het Zorginstituut afstemt met zorgverzekeraars over de beoordelingssystematiek’.

De reactie op deze brief vindt u hier.

Het Zorginstituut lijkt niet erg geïnteresseerd te zijn in de expertise van mensen met ervaring en nodigen die simpelweg niet uit als er beslissingen genomen moeten worden. Bij de scopingsbijeenkomst  over het Multidisciplinair Document bijvoorbeeld, waren de schrijvers van het belangrijke onderzoek naar de effectiviteit van afbouwmedicatie, niet welkom. Datzelfde geldt voor de patiëntenvereniging Afbouwmedicatie. Voor zover wij weten en merken, het enige aanspreekpunt voor vragen over afbouwen en vergoeding van afbouwmedicatie.

Onlangs lazen we het jaarverslag van 2019 van de SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars) en viel ons oog op een voorbeeld van een zaak over de vergoeding van afbouwmedicatie, die ons helaas bekend voorkomt uit de vele e-mails die de Vereniging bereiken.

In dit voorbeeld gaat het over een patient die voor de afbouw van het antidepressivum Sertraline met haar arts afspreekt een traject van 4 maanden in te gaan. Vrijwel zeker niet omdat het zo leuk is om daar zo lang mee bezig te zijn, maar omdat vorige afbouwpogingen kennelijk te snel gingen en zij daar klachten door kreeg.

Dik in orde wat de richtlijnen betreft; shared decision making in optima forma en volgens de principes van het veelgeprezen ‘Multidisciplinair Document afbouwen SSRI’s & SNRI’s‘. Daarin staat namelijk dat de arts kan besluiten meer tussendoseringen in te lassen en de stappen langer dan een week kan laten duren.

SKGZ denkt daar anders over en meldt dat het ZiN een ‘literatuursearch’ heeft gedaan. Maar….als je wil zien wat die opleverde, vind je slechts het Multidisciplinair Document SSRI’s & SNRI’s , wat juist een basis is om wel te vergoeden

Lust u nog peultjes?