Apeldoorn, 17 januari 2021

In dit nieuwe jaar willen we het voor iedereen die te maken krijgt met  teleurstellende en onnavolgbare brieven van zorgverzekeraars, makkelijker maken om op een gestructureerde manier protest aan te tekenen.

De eerste voorbeeldbrief is belangrijk om , nadat u samen met uw arts voor afbouwmedicatie heeft gekozen,  maar  voor  het recept naar de Regenboogapotheek wordt gefaxt, op te sturen naar uw zorgverzekeraar. U informeert hiermee naar 2 belangrijke zaken:

• Is toestemming vooraf noodzakelijk
  • Hoe lang duurt het voor mijn arts en ik bericht krijgen over akkoord ja/nee

We kunnen ons voorstellen dat u direkt wilt beginnen met afbouwen; dan kunt u gebruik maken van pag. 7 en 8 van de ‘bestelset’ op www.taperingstrip.nl

De volgende voorbeeldbrief in deze reeks zal gaan over een klacht bij de NZa over:

• Het uitblijven van antwoord (en).
  • Het niet voldoen aan wettelijke criteria van het antwoord (we hebben nog nooit een brief gezien die daar aan voldeed)

U kunt de brief invullen met uw persoonlijke gegevens en per e-mail opsturen naar de zorgverzekeraar (nadat u er een pdf van hebt gemaakt en ontvangstbevestiging hebt gevraagd) of per post opsturen. Per e-mail heeft de voorkeur, omdat via gewone post eigenlijk aangetekend verstuurd zou moeten worden (9 euro).

Op de website www.taperingstrip.nl  vindt u op pag. 7 en 8 ook voorbeeldbrieven, die u kunt gebruiken als uw arts de strips al voorgeschreven heeft.

Via info@verenigingafbouwmedicatie.nl bent u te allen tijde welkom met vragen. Wij helpen u zo nodig met brieven ‘op maat’ als reactie op brieven waar de groots mogelijke onzin in staat.

Bijvoorbeeld: ‘Ga naar uw eigen apotheek, die kan u vertellen welke medicatie u kunt gebruiken voor het afbouwen’

Ja, dat kan hij u vertellen, maar hij kan het niet leveren. Tenzij hij het geheel of voor 2/3 uit eigen zak wil betalen.

‘ Wij vergoeden afbouwmedicatie volgens tabel 3 van het Multi. Document, waarmee u binnen 8 weken kunt afbouwen’.

De basis van afbouwen volgens dat document is nu juist dat je van tevoren niet kunt zeggen hoe lang het gaat duren. Misschien is het wel nodig om 4

weken op dezelfde dosering te blijven staan, zodat het 12 weken duurt.

‘Wij vergoeden alleen volgens het Multi.Document’

Als dat zo zou zijn, zouden alle taperingstrips voor SSRI’s en SNRI’s vergoed moeten worden, want die voldoen aan de eisen van het Document

En zo kunnen we nog wel even doorgaan en dat gaan we ook, want we zijn bezig alle ‘smoezen’ op een rijtje te zetten.

Pauline Dinkelberg, voorzitter