Apeldoorn, 19 juni 2021

In het programma Nieuwsweekend van 19 juni jl. kwam Imke Gilsing aan het woord. Zij belandde door een psychose in de eenzame kilheid van een  isoleercel, terwijl ze eigenlijk meer behoefte had aan een plekje op de bank onder een dekentje, met iemand in de buurt die zorgzaam een oogje in het zeil houdt.

Met haar initiatie Tinkerbell Family streeft ze naar een meer menswaardige zorg in de psychiatrie.

Teken de petitie om dit onder de aandacht van de Tweede Kamer te brengen!

In het radiofragment wordt door haar verwezen naar het ‘Finse voorbeeld’.

Lees meer over de toepassing (POD) in Nederland in een bericht op Psychosenet

Vanuit Noorwegen komt de zg. ‘medicatievrije behandeling’

De toekomst lijkt er beter uit te zien; voorlopig hebben we echter nog veel zorgen over mensen die een PTSD overhouden aan een opname en voor geen goud opnieuw opgenomen willen worden.

Velen worstelen daarnaast met het afbouwen van medicatie (antipsychotica). Net als bij andere psychofarmaca (bijv. antidepressiva) hebben de farmaceuten (kunnen) nalaten doseringen te maken die afbouwen in kleine stappen mogelijk maken.

We begrijpen dat het na traumatische ervaringen in de psychiatrie extra moeilijk kan liggen om het medicatie-gebruik ‘aan te kaarten’ , maar willen er toch voor waarschuwen dit zonder overleg met de behandelend psychiater te doen.

Sommigen hebben baat bij een gesprek met hun huisarts om de stap naar de psychiater te durven zetten.

Gelukkig bestaan er taperingstrips met afbouwmedicatie op maat.

De vergoeding daarvan door de zorgverzekeraars zou een belangrijke stap in de goede richting betekenen voor mensen die afbouwen overwegen.

Onttrekkingsverschijnselen worden daarmee verminderd op voorkomen en dat is niet alleen belangrijk om het afbouwtraject goed vol te kunnen houden, maar ook ter voorkoming van klachten die na het stoppen lange tijd kunnen voortduren of blijven bestaan, zoals tardive dyskinesia en akathisie.

Meer informatie en/of steun nodig?  Mail naar info@verenigingafbouwmedicatie.nl