apeldoorn, 4 november 2021

VGZ houdt zich niet aan belofte

Op 5 oktober, tijdens de rechtszaak tussen VGZ en de Vereniging Afbouwmedicatie over vergoeding van taperingstrips, beloofde VGZ tot aan de uitspraak van de rechter aanvragen voor vergoeding van taperingstrips niet af te wijzen.
Bron: Pharmaceutisch Weekblad, 22-10-2021 “Verder weegt de rechter mee dat VGZ .. in afwachting van het hoger beroep heeft aangegeven vergoeding van medicatie niet af te wijzen omdat het gaat om afbouw per dag, mits dit niet duurder is dan weekdosering.”

Maar sindsdien zijn er bij de Vereniging Afbouwmedicatie al 10 noodkreten binnengekomen van mensen die desondanks een afwijzing hebben gekregen.

De afwijzingen die VGZ verstuurd bevatten, naast veel warrige taal, minstens twee onjuistheden.

1. Taperingstrips zouden duurder zijn dan reguliere afbouwmedicatie* (dat is niet waar)
  2. Er zou geen bewijs zijn voor de effectiviteit van taperingstrips * (klopt ook niet).

Op 24 oktober jl. stuurde de Vereniging Afbouwmedicatie VGZ hierover een aangetekende brief, waarin wordt gevraagd om opheldering omtrent de redenen die VGZ aandraagt voor de afwijzingen en de reden van het verbreken van de gedane belofte.

Tot nu toe heeft VGZ nog niet gereageerd.