Apeldoorn, 21 november 2021

De Vereniging Afbouwmedicatie luistert goed naar wat artsen en patienten ons vertellen. Velen vermoeden dat de arts bij de zorgverzekeraar er grote moeite mee zal hebben om met zijn (artsen)geweten in het reine te komen als hij de medische noodzaak van afbouwmedicatie moet negeren om tot een afwijzing van de vergoeding te komen.

Dat laat onverlet dat zo’n arts (eind)verantwoordelijk is voor zo’n afwijzing. Ook als een andere medewerker de afwijzingsbrief ondertekent!

Wij willen gedupeerde patienten helpen om deze handelswijze voor te leggen aan het Tuchtcollege. Een voorbeeldbrief vindt u hier.  Onderaan dit bericht leest u meer over het invullen van deze brief.

Gisteravond kwam er weer zo’n bericht binnen waar patienten en  voorschrijvende artsen letterlijk niet goed van worden.

Een psychiater wil een patient behoeden voor opnieuw een opname (duur, vermijdbaar,traumatisch) in een psychiatrisch ziekenhuis vanwege heftige onttrekkingsverschijnselen  en besluit samen met patient om de volgende afbouwpoging van een antidpressivum  meer geleidelijk te laten verlopen met behulp van taperingstrips.

Maar de arts bij de zorgverzekeraar vindt dat hij opnieuw moet gaan afbouwen met de gebleken te hoge doseringen, want dit medicament zou geen risico geven op ontrekkingsverschijnselen.

Als dat zo is; waarom heeft dezelfde zorgverzekering dan wel die dure opname vergoed? Het is volgens de arts van de zorgverzkeraar toch uitgesloten dat onttrekkingsverschijnselen optreden bij dit medicijn?

Invullen van de brief:

Welk tuchtcollege?

Zie: https://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/over-de-tuchtcolleges

Wie is de adviserend arts of apotheker?

De naam van de verantwoordelijk arts of apotheker staat vaak niet vermeld onder de afwijzingsbrief. De zorgverzekeraar is verplicht een arts voor deze functie in dienst te hebben, dus u kunt zijn/haar naam opvragen bij uw zorgverzekeraar.

Meld ons als u langer dan 10 dagen op het antwoord wacht.

9.Afbouwtraject

Hier vult u in welke taperingstrips u hebt gebruikt.

Bijvoorbeeld:   1. Paroxetine 10 mg naar 3 mg

2. Paroxetine 3 mg naar 0 mg

Kijk op www.taperingstrip.nl welke magistrale bereidingen er  in deze strips zitten. Voor paroxetine zijn dat alle tabletten kleiner dan 10 mg, want deze dosering kunt u via uw eigen apotheker als geregistreerd geneesmiddel krijgen.

In dit voorbeeld zijn dat tabletten van 0,1      0,5      1        5 mg

Komt u er niet uit?  Vraag het ons via info@verenigingafbouwmedicatie.nl

17. Bijsluiter

Deze vindt u bij de Geneesmiddeleninformatiebank van het CBG (College ter Beoordeling Geneesmiddelen)

Bijv.  voor venlafaxine: https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/nl/rvg110083

U kiest vervolgens ‘Patientenbijsluiter’

9.Onderbouwing

Een recept voor een geneesmiddel is een medische verklaring op zich. De arts bij de zorgverzekeraar dient navraag te doen bij uw behandelaar om te beoordelen of deze zich aan de richtlijnen/beroepsnorm heeft gehouden.

Misschien heeft uw arts de moeite genomen al bij voorbaat een onderbouwing te schrijven t.b.v. de medisch adviseur.

En/of  heeft hij/zij de pagina ‘medische noodzaak’  van de bestelset op www.taperingstrip.nl ingevuld en eventueel  opgestuurd naar de Regenboogapotheek en/of de zorgverzekeraar.

Komt u er niet uit? Mail ons via info@verenigingafbouwmedicatie.nl

16. Eindoordeel

We kunnen ons voorstellen dat het lastig kan zijn het eindoordeel van de zorgverzekeraar te herkennen; de meeste brieven die u achtereenvolgens krijgt lijken verdacht veel op elkaar.

Twijfelt u? Mail ons via info@verenigingafbouwmedicatie.nl

Pauline Dinkelberg, voorzitter