Apeldoorn, 25 november 2021

Het is heel belangrijk om te bezien of het verstandig en haalbaar is om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar, die taperingstrips wel vergoedt(DSW en ENO (de laatste alleen voor 7 antidepressiva). Maar ook uw vrijgevestigde psychiater blijft vergoeden.

Kijk ook na de uitspraken (waarschijnlijk 30 nov. a.s.) in onze rechtszaak of uw zorgverzekering het beleid t.a.v. afbouwmedicatie aanpast.

Voor degenen die een klacht hebben ingediend, een SKGZ- en/of een tuchtzaak hebben lopen, een stuitingsbrief hebben opgestuurd; is het belangrijk onderstaande te weten:

Alles wat er ingediend is blijft bij de oude zorgverzekeraar.

Immers, er is voor die zorgverzekeraar gekozen voor de periode van één jaar en de behandeling heeft in dat jaar (en dus bij die zorgverzekeraar) plaatsgevonden. Alle klachten/brieven/aanvragen hebben dus betrekking op die behandeling in dat jaar en heeft dus betrekking op de zorgverzekeraar van dat jaar.

Dat wil overigens niet zeggen dat het opgebouwde dossier ‘vervalt’ als men overstapt van zorgverzekeraar. Het dossier moet actief blijven (zeker als een stuitingsbrief verzonden is) voor de in de polisvoorwaarden staande periode. Dit is meestal 1-2 jaar. Echter, met een stuitingsbrief is dit dus langer (ik meen 5 jaar).

Dus als iemand van bijvoorbeeld VGZ (waar in 2021 een deel is afgebouwd) overstapt naar DSW (waar in 2022 verder wordt afgebouwd) dan blijft het dossier bij VGZ actief en kan men, zeker na een positieve uitspraak, altijd aanspraak maken op de vergoeding van de zorg uit de VGZ-tijd.

Een nieuw recept is niet nodig. Regenboog (maar elke andere apotheek ook) levert de medicatie door op basis van het persoon. De apotheek zoekt uit welke zorgverzekeraar daarbij hoort.

Voorbeeld:

Iemand heeft in 2021 (VGZ verzekerd) van 75-37,5mg afgebouwd en wil in 2022 (DSW verzekerd) afbouwen van 37,5-10 en van 10-0. Dan levert de apotheek deze medicatie uit en in 2022 worden de eerste twee strips automatisch bij DSW gedeclareerd. Indien het meer dan twee strips zijn is wel een machtiging bij DSW nodig (zoals altijd het geval was).

De behandeldatum (zoals op de factuur) is dus leidend voor welk deel van een dossier bij welke zorgverzekeraar blijft.

(Aan deze informatie kunt u geen rechten ontlenen.)

Mail ons via info@verenigingafbouwmedicatie.nl als u ergens tegenaan loopt!

Pauline Dinkelberg, voorzitter.