Apeldoorn, 22 december 2021

De Vereniging Afbouwmedicatie en de website www.opiatenafbouwen.nl  vinden elkaar in het doel verantwoord afbouwen van psychoactieve medicatie (antidepressiva, sterke pijnstillers enz.) te bevorderen.

Veel mensen slagen er niet in te stoppen met deze medicatie, omdat de stappen met  de ‘normale’ doseringen veel te groot zijn. Ze krijgen klachten; van griepachtige verschijnselen, pijn tot agressie en gedachten aan suicide.

We willen dat veel meer mensen gebruik kunnen maken van op-maat gemaakte afbouwmedicatie in taperingstrips. Zodat het afbouwen hen niet onnodig ziek maakt.

Aan de beschikbaarheid ligt het niet. Voor 44 soorten medicatie bestaan al taperingstrips.

Dat veel mensen die niet kunnen gebruiken komt door tegenwerken van vergoeding door zorgverzekeraars (behalve DSW en ENO).

Wij vinden het onverteerbaar dat veilig afbouwen nu alleen bereikbaar is voor mensen die  taperingstrips zelf kunnen betalen.

De gemiddelde prijs van een afbouwtraject is 300 euro. Voor de individuele patiënt vaak een groot bedrag.

Voor u als werkgever is het interessant dat u door aanvullende afspraken in de cao dit bedrag snel kan terug verdienen.

De kosten van ziekteverzuim overschrijden dit bedrag met gemak; door taperingstrips te vergoeden ontstaat een win-win-situatie.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden (speciale prijzen etc.)?

Neem contact op via info@verenigingafbouwmedicatie.nl

Achtergrondinformatie vindt u hier