Apeldoorn, 5 januari 2022

Het nieuwe jaar 2022 kan belangrijk worden met het oog op de veranderingen in de psychiatrie, waarvan de eerste voorzichtige stappen al gezet zijn en op steeds meer bijval kunnen rekenen.

Patienten hebben al jaren hun stem laten horen; nu zijn de zorgverleners aan zet! Beter zouden ze dat ook snel in gang zetten, want het risico van ongenuanceerde vijandigheid jegens psychiaters en hun pillen wordt met de dag groter.

Met zo’n rigoureuze breuk tussen patienten en dokters schieten we niets op. Wel met psychiaters die inzien dat een mens uit meer bestaat dan de optelsom van zijn symptomen en die medicatie met de groots mogelijke voorzichtigheid inzetten, het gebruik zorgvuldig monitoren en voorkomen dat er te lang mee wordt doorgegaan. Die vervolgens het afbouwen begeleiden; wat ook betekent dat de juiste afbouwmedicatie wordt voorgeschreven. Die als zij zien dat deze niet wordt vergoed in actie komen. Daarover een volgende keer meer, want passief toekijken kon al nooit, maar anno 2022 zeker niet meer!

De stroom wetenschappelijke artikelen waaruit steeds duidelijker wordt dat langzaam en op- maat- afbouwen praktijk moet worden, zwelt aan en valt niet meer te negeren. Het opzoeken van een steen als schuilplaats heeft geen zin; patienten zullen ze allemaal omdraaien.