Apeldoorn, 11 juli 2022

We vertaalden een concept voor ‘informed consent’ voor benzodiazepines! Dat zijn de  ‘pammetjes’, de slaap-en kalmeringspillen met namen als diazepam, oxazepam, lorazepam, maar ook de Z-drugs (zolpidem, zoplicon).

De bedoeling is een ‘Bezint eer gij begint’; niet alleen i.v.m. de ingrijpende bijwerkingen, maar ook omdat veel mensen moeite  hebben om ermee te stoppen. Huisartsen zeggen geen tijd te hebben voor de begeleiding en dan ontbreekt ook nog de vergoeding voor de lagere doseringen om veilig naar de 0 mg te komen!

Ook voor mensen die ‘onbezonnen zijn begonnen’ is dit concept nuttig; er zitten veel verwijzingen aan vast naar informatie over lange termijn effecten, zoals het verlengde ontwenningssyndroom (protracted withdrawal syndrome).

Het is trouwens niet zo dat je geen recht hebt op goede afbouwbegeleiding als je je bij de start niet realiseerde dat stoppen zo lastig kan worden! Elk (herhaal)recept schept de verplichting je goed te helpen bij het afbouwen.

Pauline Dinkelberg. voorzitter VA