Perugia, 5 september 2022

Wij kunnen ons goed voorstellen dat studenten die in coronatijd zijn gestart met antidepressiva, daar vanaf willen nu ze eindelijk (voor het eerst of opnieuw) alles uit het studentenleven kunnen gaan halen.

De bijwerkingen zijn vaak niet mis; vooral die op seksueel gebied kunnen ingrijpend zijn.

Antidepressiva combineren met alcohol  is niet aan te bevelen.

Dat geldt ook voor een antipsychoticum wat je misschien als slaapmiddel hebt gekregen; bijv. quetiapine (seroquel).

Als je wilt stoppen met antidepressiva (en/of antipsychotica, benzodiazepines; vaak als slaapmiddel voorgeschreven); waar moet je op letten?

• Stop niet cold turkey; je hoofd heeft tijd nodig om zich aan te passen
  • Om de dag gaan slikken is een recept voor klachten (door de schommelingen)
  • Als je klachten krijgt weet je dat je te snel gaat/de afbouwstappen te groot zijn
  • Ga niet stoer door met afbouwen als je klachten krijgt (onttrekkingsverschijnselen)
  • Deze klachten kunnen hardnekkig zijn als je het afbouwtempo niet aanpast/te snel medicatie vermindert
  • Houd er rekening mee dat veel artsen onvoldoende kennis en ervaring hebben met afbouwen en je mogelijk verkeerde adviezen geven
  • Fluoxetine zou niet afgebouwd hoeven worden; maar sommigen hebben toch afbouwmedicatie nodig omdat ze klachten krijgen
  • Weet dat een terugval tijdens afbouwen zeldzaam is! Meestal gaat het om onttrekkingsverschijnselen.
  • Ga bij problemen goed voorbereid naar je arts; lees de info hier
  • Of stuur een e-mail naar info@verenigingafbouwmedicatie.nl

Snel overzicht ‘wat te doen bij klachten’

• Niet doorgaan met afbouwen
  • Ga terug naar dosering waarbij nog geen klachten optraden
  • Houd dit vol totdat klachten weg zijn; ong. 4 weken is raadzaam
  • Zo wordt duidelijk of er sprake is van terugval of onttrekking
  • Ga daarna verder met afbouwen, maar dan langzamer
  • Kleinere doseringen? Zie hier
  • Nog kleiner en bewezen effectief? Zie hier    (alleen door DSW vergoed)

Stel je vragen via info@verenigingafbouwmedicatie.nl

www.psychosenet.nl is een goede informatiebron!