Apeldoorn. 12 september 2022

Zorgverzekeraars hebben een gedragscode:

Informatie over zorgaanbod en vergoeding
2.1.14 De zorgverzekeraar licht verzekerden in over de gronden van afwijzing voor (vergoeding van) zorg door middel van een volledige, juiste, tijdige en begrijpelijke afwijzingsbrief. De afwijzing moet duidelijk onderbouwd zijn.

Als het gaat om afwijzingen vergoeding afbouwmedicatie op maat, kunnen we stellen dat aan géén van die voorwaarden wordt voldaan.

De brieven zijn vlijtig in elkaar geknutselde stukjes copy-paste, vol met non-argumenten, die ook nogal eens wisselen naar de actuele stand van de strijd achter de schermen (onze rechtszaken, Wob-verzoeken etc.).

Waar kunt u op letten bij de ‘communicatie’ over uw vergoeding?

1. Maak een kopie van de onderbouwing van uw voorschrijver. Dat kan zijn het ingevulde formulier die bij het recept zit op www.taperingstrip.nl óf een door uw arts zelf geschreven brief waarin hij/zij aangeeft dat u bent aangewezen op afbouwmedicatie op maat en waarom.
  2. Check bij uw zorgverzekeraar of deze brief bij de afdeling machtigingen terecht is gekomen
  3. Vraag meteen hoe lang de afhandeling duurt
  4. De enige geldige reden om vergoeding af te wijzen is: uw voorschrijver hield zich niet aan richtlijnen/beroepsnorm*
  5. Dat moet de medisch adviseur onderbouwen nadat hij contact heeft opgenomen met uw arts voor nadere informatie
  6. Vaak wordt een brief gestuurd met de vraag om ‘het exacte afbouwschema’ e.d. Vraag dan eerst de beoordeling van hetgeen uw arts voorschreef!
  7. Zowel u als uw arts moeten een onderbouwde afwijzing krijgen
  8. We raden u aan om de beoordeling van uw aanvraag op te vragen en de naam van de verantwoordelijke arts/apotheker
  9. Let op: als u gebeld wordt over uw aanvraag door de zorgverzekeraar; vraag altijd om een schriftelijke bevestiging! Ga nergens mee akkoord!
  10. Neem contact op met ons als u hulp nodig hebt bij het schrijven van e-mails of brieven   info@verenigingafbouwmedicatie.nl
    *Dit is eigenlijk nooit het geval! Als uw arts u iets anders dan bijv. tabel 3* heeft voorgeschreven, heeft hij zich juist prima aan de richtlijn gehouden!
    *Multidiscipinair Document Afbouwen SSRI’s&SNRI’s