Apeldoorn, 18 april 2023

We zijn weer in de pen geklommen richting de beroepsvereniging van psychiaters (NVvP).

Want het is me toch wat bij de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie; ze willen net als wij de zorg rond afbouwen van psychoactieve medicatie verbeteren, maar lijken niet in de gaten te hebben dat het TEMPO-onderzoek daar niet bij gaat helpen.

Let wel ;wij zijn niet tegen het doen van onderzoek!

Al heel wat keren hebben we geprobeerd dat aan hun verstand te peuteren door uit te leggen dat patienten en hun voorschrijvers niet zitten te wachten op zo’n onderzoek en dat deelnemers worden blootgesteld aan procedures waar vele patienten klachten van kregen.

Zelfs zodanig dat farmaceutische fabrikanten in de bijsluiters schrijven dat afbouwen geleidelijk moet gaan.

De NVvP laat zich hier niet door weerhouden en liet haar leden 13 juli jl. weten dat ze achter het TEMPO-onderzoek staan.

We hadden gehoopt dat de Medisch Ethische Commissie van het Amsterdam UMC wel gehoor zou hebben gegeven aan onze oproep tot opschorting van het onderzoek.

Tot nu toe lijkt het daar niet op; maar we houden moed! Ergens zal er toch wel iemand zitten die denkt; ‘Dit is van de gekke’ (excusez le mot)?

Pauline Dinkelberg, voorzitter VA