Wenen, 5 oktober 2023

Vandaag komen psychiaters bijeen voor hun jaarlijkse congres ‘Farmacotherapie in Psychiatrie’.

Het heikele hot item van ‘afbouwen’ zien we (dit keer) niet in het programma staan.

Van een steeds grotere groep mensen weten we dat de problemen (onttrekkingsklachten, protracted withdrawal, benzodiazepine-induced neurological dysfunction (BIND) hen dagelijks bezighoudt.

Je zou verwachten dat zorgverleners in de rij staan voor bijscholing en zich hard maken voor opname van dit onderwerp in de diverse opleidingen (tot huisarts, apotheker etc,).

Nee dus.

En dat is te merken; veel te veel mensen treffen nog steeds een dokter die zegt er ‘geen verstand van te hebben’. Wel eerlijk, maar te laat: iets voorschrijven en niet weten hoe het af te bouwen hadden we liever van tevoren willen weten.

Samen met het gegeven dat bijna 60% van de mensen onttrekkingsklachten krijgt, is dat ook belangrijke informatie t.b.v. informed consent.

Want ieder recept is een tegoedbon voor hulp bij afbouwen!

Psychoactieve middelen kunnen patiënten goed helpen om weer grip op hun leven te krijgen, maar ze moeten maar kort worden gebruikt. Psychiater Jim van Os pleit ervoor ze hoogstens zes tot twaalf maanden voor te schrijven. ‘Langer heeft geen enkele zin’, stelt hij. Van Os gaat nog een stap verder: ‘Artsen moeten zich ook bekwamen in deprescribing: het stoppen van medicatie. Regel 1. is dat een patiënt nooit met een medicijn mag beginnen, als er geen plan is voor hoe hij er weer vanaf komt.’

Bovenstaande is de rode draad in een brief naar de dagvoorzitter van dit congres.

Leden van een facebookgroep hebben meegewerkt aan het verzamelen van vragen/opmerkingen.

Want ja; als de dokters het (nog steeds) niet weten, schieten facebookgroepen als paddestoelen uit de grond.

Logisch, maar extra triest is de waarschijnlijkheid  dat het een misvatting is dat dokters hierom treuren. Ongewenst effect is de verlenging van hun ‘onwetendheid’.