Rechtszitting 3 oktober 2019 VA tegen VGZ

Andermaal was het onderwerp ‘vergoeding van afbouwmedicatie’. De vorige keer (kort geding 8/1/19) was de uitkomst dat de rechter oordeelde dat ‘VGZ geen ongeclausuleerde vergoeding’ hoefde te gaan uitkeren. Dit was door ons helemaal niet geëist.

Wat wij willen is dat patiënt en arts in gezamenlijk overleg een afbouwschema kunnen kiezen, tussentijds kunnen aanpassen,  dat de arts dit beargumenteert en dat VGZ dit dan vergoedt. Verder willen we af van het geklungel met vloeistoffen.

De door ons ingebrachte ervaringsverhalen werden afgedaan als ‘uitzonderlijk’ en onttrekkingsverschijnselen zouden slechts licht zijn en van voorbijgaande aard.

Wij weten helaas wel beter.

VGZ beweert voor alle patiënten de afbouwschema’s volgens tabel 3 van het ‘Multidisciplinair Document”(pag.6) te hebben vergoed. zie https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/201809_multidisciplinair_document_afbouwen_ssris_en_snris.pdf

Let op; er circuleert ook een ‘praktische toelichting’  van apothekersorganisatie KNMP. Deze heeft niet de status van richtlijn!

We kunnen ons voorstellen dat u niet 1,2,3 in staat bent deze tabel te interpreteren. Laat het ons weten, dan helpen we u dit te checken.

De uitspraak is op 12 december a.s.

We gaan door!        Hartelijke groet, bestuur Vereniging Afbouwmedicatie

Comments (7)

Wat is hun probleem? Ze zouden het moeten omhelzen… minder en uiteindelijk geen medicatie !! Of hebben ze ook belang bij de farmaceuten!
Het grote onrecht dat ons is aangedaan, gaan ze gewoon aan voorbij??
Schaamteloos!!!
Je zou ze AD door hun strot moeten duwen! 10 jaar lang… en dan afpakken !
Ik wordt hier zo boos en ook verdrietig van.. dat machtsmisbruik !!! geldgraaiende instellingen!
Waar is hun morele integriteit gebleven?
Wij worden bewust misleidt!
Crimineel , anders kan ik het niet bewoorden!

Mvg Marieke

Beste allemaal!

Ja, ik kan me je boosheid heel goed voorstellen! Vind ook dat er soort morele plicht geldt om patiënten zo goed mogelijk van deze medicatie af te helpen. Want die medicatie is niet onomstreden en ook tijdens ‘normaal’ gebruik ondervinden velen nare bijwerkingen.
Er is wereldwijd een beweging gaande om kritisch om te gaan met AD en het bewustzijn dat afbouwen soms erg moeizaam is, dringt steeds meer door.
Met andere woorden; we gaan dit winnen! En zij die dit kortzichtig proberen tegen te houden staan op dat moment compleet voor gek. Wel onverteerbaar dat het waarschijnlijk nog veel van ons geduld zal vragen en dat intussen mensen beschadigd blijven raken.

Warme groet, Pauline Dinkelberg

Goedemorgen!

Vandaag alweer een artikel in de Daily Mail;

‘Yet the withdrawal symptoms are frequently mistaken for a relapse in the condition for which the drugs were prescribed and, as a result, patients end up being put back on them. The psychiatrists are now calling for prescribing guidelines to be updated urgently.

‘Major research, published by the Mail in October, confirmed that the frequency, severity and duration of reactions to antidepressant withdrawal was ‘more widespread, severe and long-lasting’ than doctors had been led to believe, with nearly half of patients suffering severe symptoms (that’s 1.8 million in Britain).’

https://www.dailymail.co.uk/health/article-7051371/Patients-not-warned-withdrawal-pain-depression-pills-say-experts.html

Het is slechts een kwestie van tijd voor er, ten gevolge van de erkenning van deze problemen, vergoeding komt voor afbouwmedicatie. Onnoemelijk schadelijk dat patiënten moeten wachten op dat moment.

Pauline Dinkelberg

Dank je wel voor jullie werk. Dit is de nieuwe wereld. Voor elkaar opkomen en zorgen voor elkaar.

Ik ben erg blij met jullie vereniging. Maar ook dankbaar.

hou-vol- groet,
Sterre Maastricht

Goedemorgen Sterre,

Dank voor je reactie! Het zal inderdaad vanuit de patiënten moeten komen, met steeds meer bijval van artsen die zien dat het niet om een ‘paar gevallen’ gaat.

Hartelijke groet, Pauline Dinkelberg

Geachte medewerkers
Ik ben al tijdje aant afbouwen van
SERTRALINE +TEMAZEPAM +LORAZEPAM, gekregen van ggz in zeist ,ik had tijdens het gebruik erge bij werkingen en nu ik na mnd afbouwen gestopt ben veel afkick verschijnselen, geen echte ondersteuning v mijn psychiater en mijn nieuwe huisarts .
Kunnen jullie mij advies geven hoe ik dit Verd er kan oplossen want voel mij zo in de steekgelaten door de zorg en ik word er erg angstig en ziek van deze afkickverschijnselen .ik ben ook hart patiënt en slik daar medicatie voor en fempocomon voor bloedverdunners waar voor ik prik en door geef bij saltro
Kunt u mij aub advies geven
Waar ik terecht kan bij mensen doe mij wel serieus nemen
Dat ik de lichamelijke en geestelijke klachten die ik nu hebt van de setraline en temazepam en lorazepam hebt v afbouwen en stoppen ervan
Ik kan dit zo niet alleen
Dit is echt verschrikkelijk,
Ik reageer omdat ik radio programma gehoord had
Op radio 1

Beste Veronica,

Bedankt voor uw reactie. Wat naar dat u het zo in uw eentje moet doen. We gaan verder in op uw omstandigheden en zoektocht naar steun en advies, in een persoonlijke e-mail.

Groeten van Pauline Dinkelberg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *