De ellende veroorzaakt door het schijnbaar ‘ongebreidelde’ voorschrijven van oxycodon begint ook in Nederland door te dringen. Eenmaal afhankelijk, valt het voor velen niet mee het gebruik te stoppen. Het aantal mensen wat de Vereniging hierover benadert, neemt nog steeds toe. Sommigen worden opgenomen in een verslavingskliniek, waar veelal oxycodon wordt overgezet in een ander opioid, bijv. buprenorfine.

Maar als alle mensen die moeite hebben (en nog krijgen) om oxycodon af te bouwen zich zouden melden bij een verslavingskliniek, zal al snel blijken dat de capaciteit tekort schiet.

De Vereniging zet zich ook daarom in voor verspreiding van kennis over afbouw van opioiden. Behandelaars zijn door ons op de hoogte gebracht van de vermelding op de website www.opiaten.nl van de mogelijk langere afbouwtrajecten. Dit is een website van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik; zij hebben de opdracht ‘terugdringen oxycodongebruik’ gekregen van minister Bruins van VWS.

Houd onze website in de gaten; we verwachten nog veel meer berichten.

Pauline Dinkelberg