Apeldoorn, 4 april 2020

Drie aspecten van het gebruik van psychofarmaca en opioiden in tijden van corona:

1. Ze geven een grotere kans op een longontsteking
  2. Ze worden wellicht vaker voorgeschreven in deze moeilijke tijd
  3. Ze worden soms noodgedwongen ‘ongezien’ voorgeschreven

1.Het is niet zo moeilijk te begrijpen; als je een of meerdere ribben hebt gebroken of een buikoperatie hebt ondergaan en door de pijn minder goed en diep kan doorademen, is het een zegen dat opiaten ingezet kunnen worden om zo een longontsteking te voorkomen.

Het wordt anders als je deze middelen chronisch gebruikt en door de daarmee gepaard gaande sufheid en oppervlakkige ademhaling, juist meer risico loopt een longontsteking te krijgen.

Daarom is vooral in deze corona-tijd een extra waarschuwing op zijn plaats; niet alleen voor opioiden, zoals oxycodon, maar ook voor antipsychotica, antidepressiva, slaap-en kalmeringsmiddelen (benzodiazepines en Z-medicijnen)

Zie het artikel op de website Rxisk: https://rxisk.org/medications-compromising-covid-infections/?utm_source=COVID+%26+Meds&utm_campaign=March+News&utm_medium=email

Conclusions (enkele uitgelicht)

Several widely used medicines, such as antipsychotics and antidepressants, opioid analgesics, anticholinergic drugs, gabapentinoids, proton pump inhibitors, and inhaled corticosteroids can increase the risk of pneumonia by 1.2 to 2.7 times.

During the present COVID-19 pandemia, all medications should be critically reviewed and where possible deprescribed, in order to decrease not only the risk of pneumonia and its complications, but also other adverse effects which frequently lead to hospital admission (e.g., fractures)

2.In NRC (30/3/20) verscheen een, helaas verkorte, versie van deze ingezonden brief namens onze vereniging:

De barre tijden waarin we zitten zouden kunnen leiden tot meer recepten voor antidepressiva, slaap-en kalmeringsmiddelen. Begrijpelijk als dokters en patiënten in deze crisis niet zo bezig zijn met wat ons hierna te wachten staat. Toch is vooruitkijken aan te raden, want we weten steeds beter hoe moeilijk het is om weer te stoppen met deze medicijnen. En dat stoppen wordt moeilijker naarmate het gebruik langer is. Daarom is onze boodschap; ga regelmatig terug naar de voorschrijver om te bezien of u de medicatie nog nodig hebt.

Veel mensen krijgen klachten bij het te snel afbouwen. Verontrustend vaak zodanig, dat wordt verondersteld dat de depressie weer terug is en ze niet zonder deze medicatie kunnen. Gelukkig is langzaam afbouwen mogelijk en in veel gevallen de oplossing.

Laten we waar we kunnen problemen voorkomen!

3. Waar normaal gesproken een consult in de spreekkamer plaatsvindt voordat iemand een recept krijgt voor bijv. een slaap-of kalmeringsmiddel, wordt door het bewust mijden van patiëntcontact in deze tijd, vaker ‘ongezien’ voorgeschreven. Onvermijdelijk, maar een extra reden het gebruik goed te blijven volgen. Zeker als de patiënt alleen is, door bijv. thuisquarantaine.

Lots of Drs switching to “tele-medicine” during the shutdown.

We HOPE they know: “Treating” #Covid19 anxiety with a new Rx for anti-depressants, benzos or other psych meds can be dangerous – esp when patient is home alone.@DrDavidHealy

Afbeelding

,Met vriendelijke groet, blijf gezond!                             Pauline Dinkelberg