Apeldoorn, 12 december 2020

Stel dat u een antibioticum tegen een blaasontsteking kreeg voorgeschreven en dat u daarna een brief krijgt van de zorgverzekeraar met een aantal vragen, die u binnen 14 dagen moet beantwoorden.

1. Hebt u wel voldoende gedronken om de blaasontsteking te voorkomen?
  2. Waarom is dit al uw 2e kuur dit jaar?
  3. Hebt u de vorige kuur wel afgemaakt?
  4. Waarom heeft uw arts gekozen voor middel x en niet middel y ?
  5. Waarom heeft hij daarmee afgeweken van de richtlijn ‘behandeling herhaalde urineweginfectie’?

U zou toch meteen denken; is die verzekeraar van lotje getikt? Waarom worden die vragen aan mij gesteld? Ik mag er toch op vertrouwen dat mijn arts mij de beste behandeling heeft voorgeschreven? Laat ze bij twijfel contact opnemen met mijn arts!

Precies; u hoeft niets met dergelijke idiote brieven. Antwoord beleefd dat ‘ze bij het verkeerde adres zijn en dat bekend verondersteld mag worden dat de arts in dienst als medisch adviseur * bij twijfel contact moet opnemen met de voorschrijver. ‘

Dus u weet wat u te doen staat als u bijv. een brief krijgt met de volgende vragen:

– Welke stoppogingen hebt u in het verleden gedaan en met welk resultaat?
– Vanaf welke sterkte hebt u afgebouwd en met welke dosering?
– Binnen welke termijn hebt u afgebouwd?
– Bent u inmiddels gestopt met de afbouwmedicatie?
– Waarom is door de voorschrijver niet gekozen voor de afbouw vanuit het afbouwdocument/
  Richtsnoer SSRI’s?

Deze laatste vraag verraadt dat de opsteller of geen flauw benul heeft van de inhoud van het Multidisciplinair Document ‘Afbouwen SSRI’s & SNRI’s’ (we nemen aan dat dit bedoeld wordt) of met opzet de indruk wil wekken dat uw behandeling daar niet aan voldoet.

Maar als uw arts een behandeling op maat heeft voorgeschreven, wordt per definitie voldaan aan deze richtlijn.  Zegt u dat maar tegen uw arts, zodat hij z’n antwoord klaar heeft voor het geval z’n collega bij de de zorgverzekeraar denkt wat te kunnen aanmerken op die op-maat-behandeling.

We hebben al gezien dat een arts zijn kostbare tijd heeft gestoken in beantwoording van vragen zoals bovenstaand, maar dat de zorgverzekeraar bleef volharden in de weigering om de afbouwmedicatie te vergoeden. Zelfs in een geval van opname in een kliniek bij vorige afbouwpoging i.v.m. suicide-gevaar!

Hulp en/of informatie nodig bij het omgaan met brieven van de zorgverzekeraar?  Mail naar info@verenigingafbouwmedicatie.nl

*De arts in dienst als medisch adviseur is ook (tuchtrechtelijk) verantwoordelijk voor het handelen van leden van de zg. ‘functionele eenheid’. De brieven die ondertekend zijn door bijv. iemand van de  afd. declaraties, vallen daar ook onder!

Deskundige medewerkers die voor specifieke activiteiten en onder verantwoordelijkheid van de arts betrokken zijn bij de verwerking van persoonsgegevens betreffende iemands gezondheid zoals onder meer de afhandeling van machtigingsaanvragen. (website StadHolland)

Zie ook:

Pauline Dinkelberg