Apeldoorn, 21 december 2020

Als u ooit uw antidepressiva hebt afgebouwd, of wilde afbouwen, zult u gemerkt hebben dat het vooral een kwestie was van ‘kijken hoe het gaat’  en af en toe bijstellen van het tempo.

Stelt u zich voor dat het door u gebruikte schema zondermeer aan de volgende patient zou worden opgelegd  ‘omdat het bij iemand anders ook werkte’. U zou vreemd opkijken; ieder mens is toch anders?

Zorgverleners moeten in hun werk de richtlijnen volgen. Maar wat als die richtlijn er juist op gebaseerd is dat een behandeling ‘op maat van de patient’ moet zijn?

Een voorbeeld van zo’n richtlijn is het Multidisciplinair Document ‘Afbouwen SSRI’s & SNRI’s’

Hierin ziet u allerlei tabellen met voorbeeldschema’s, met dien verstande dat de bottomline altijd blijft: tussenliggende doseringen, stappen korter of langer dan een week zijn te allen tijde mogelijk.

En dat lijkt zorgverzekeraars nogal zenuwachtig te maken. Wat? Een schema wat arts en patient samen hebben gekozen? Nee hoor; wij stellen een ander schema voor (niet onderbouwd) of beperken de keuze tot slechts een route van 4 weken (evenmin onderbouwd). En we stellen het niet alleen voor, het is het enige wat we vergoeden.

Raar he …..het schema wat uw dokter voorschreef is volgens zorgverzekeraars nooit ‘wetenschappelijk onderbouwd’.

Wat voor onderbouwing zegt men dan nodig te hebben?

……… rct’s (randomized
controlled trials) die proefpersonen
door loting verdelen over verschillende groepen om de beste behandeling vast te stellen. Dat is wel de
gouden standaard in het medisch
onderzoek

Ieder weldenkend mens voelt op zijn klompen aan dat die ‘beste behandeling’ onmogelijk voor alle patienten de beste oplossing kan zijn.

Een IC-arts (Paul Elbers) maakt dit duidelijk in een grappig onderzoek,, waarin van 2 groepen met klompen in maat 38 en 47, ongeacht hun schoenmaat, de loopsnelheid wordt vergeleken.

U leest erover in het artikel   in de Volkskrant en duidelijk verbeeld in deze presentatie.

Hoe moet het anders?
‘Nou, als het om de klompen gaat, zou je
kunnen kijken of je de snelste tijden en
het meeste comfort bereikt als je de
klompmaat afstemt op de grootte van
de voet. Hoe wild is dat – in tijden waarin
iedereen de mond vol heeft van gepersonaliseerde zorg?

Misschien moeten we dat maar eens aan de zorgverzekeraars gaan vragen; ‘Hoe brengt u uw beleid in overeenstemming met gepersonaliseerde zorg?’ Geen woorden, maar daden!