Op 20 juni a.s. kunt u live meekijken bij het openbare rondetafelgesprek van leden van de Tweede Kamer en Zorgverzekeraars Nederland, GGZ-koepelorganisatie MIND, wetenschapper Peter Groot, psychiater Jim van Os, een vertegenwoordiger van de Regenboogapotheek, zorgverzekeraar DSW en Vereniging Afbouwmedicatie.
We gaan praten over de noodzaak van vergoeding van afbouwmedicatie. Afbouwmedicatie is psychofarmaca en sterke pijnstillers (Oxycodon) in lagere dan de geregistreerde doseringen, om nare klachten tijdens het afbouwen te verminderen of te voorkomen. Dag in en dag uit hebben patiënten last van deze zg. onttrekkingsverschijnselen, terwijl de medicatie om goed af te bouwen voorhanden is.
Waar en wanneer
Donderdag 20 juni a.s.
Tijd: van 15:30 tot 17:30
Locatie: Tweede kamer, Troelstrazaal
Voor uw reactie en/of vragen bent u van harte welkom op ons e-mailadres info@verenigingafbouwmedicatie.nl of via Facebook.
Relevante links hoorzitting / rondetafelgesprek
De aankondiging van het rondetafelgesprek vindt u hier:
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2019A01954
Er is ook een gratis mobiele app te verkrijgen waarmee u het debat op uw mobiel of tablet kunt volgen:
https://www.tweedekamer.nl/debat-direct
De ‘position papers’ (standpunten deelnemers rondetafelgesprek) kunt u hier vinden:
https://www.tweedekamer.nl/zoeken?search_str=rondetafelgesprek+afbouwmedicatie
Rondetafel gesprek gemist? Geen nood, u kunt het gesprek hier alsnog bekijken:
https://debatgemist.tweedekamer.nl/

“Hierbij vindt u een petitie ten behoeve van basale mensenrechten en burgerrechten voor (ex) psychiatrische patiënten. Maar al te vaak vallen dezen door een hardnekkig stigma buiten de boot die samenleving heet. Ook bij het re-integreren in de samenleving, bij voorbeeld bij het zoeken naar werk, blijken zij zich niet als iedere ‘normale burger’ te kunnen beroepen op basale mensenrechten. Teneinde deze groep een volwaardige plek te geven, zowel binnen als buiten de psychiatrie, dient de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties als uitgangspunt te worden gedefinieerd. De petitie doet hier de aanzet toe. Leest u deze daarom eens rustig door; een investering van slechts 3 minuten. Desgewenst kunt u deze uiteraard ook anoniem ondertekenen.
Bent u al eens gestopt met het gebruik van antipsychotica, of hebt u geprobeerd ermee te stoppen?
I
Nederland is natuurlijk niet de enige plek waar patiënten moeite hebben hun medicatie op een verantwoorde manier af te bouwen. Op 8 april jl. was de Vereniging Afbouwmedicatie te gast in Herford, Duitsland (Westfalen). We waren er samen met Peter Groot (onderzoeker universiteit Maastricht) en Paul Harder (apotheker) uitgenodigd.
vrijdag 5 april is de Vereniging Afbouwmedicatie aanwezig op het NVvP Voorjaarscongres ‘Psychiatrie van de toekomst’ in het MECC in Maastricht. Psychiaters en huisartsen kunnen bij onze stand uitproberen hoe het is om zelf te klungelen met medicatie als je een lagere dosis moet creëren. Korreltjes tellen, microweegschalen, schrapen, verpulveren, halve milligrammen en milliliters, voor keer gaan de psychiaters en huisartsen zelf deze opgave aan. 